Underholdning
Den halve sandhed 1:8
DR2  26.03.04 / 22.00

Den halve sandhed 1:8

’Den halve sandhed’ er et nyt bud på fredagsunderholdning på DR2. Et undergravende journalistisk satire-program, hvor en række af de store og små institutioner i samfundet, hvis indflydelse og position vi tager for givet, kommer under kærlig behandling.

Biblen lover kaos de sidste dage før Gud trækker stikket ud. Men er Kirkeministeriet så forberedt? Har ministeriet en plan i skuffen? Og hvad sker der, hvis man forsøger at klemme en flok morgenfriske nybyggere og en vognfuld byggematerialer ind i Christianias fede fællesskab - holder fællesskabet så? Det er nogle af de anderledes, men ikke mindre væsentlige problemstillinger ’Den halve sandhed’ vil tage op.

Halve sandheder bedre end deres rygte

- Halve sandheder har et ufortjent dårligt ry og er nærmest blevet sat i dårligt selskab med løgnen. Alle taler nedsættende om halve sandheder, og det er helt uretfærdigt, siger folkene bag programmerne.

- Hvis man ser sig omkring, vil man opdage at halve sandheder både er byggestenene under mange af vores samfundsbærende institutioner og fylder de aviser og TV-programmer vi ser. Vi forsøger at fremme respekten for den halve sandhed, som vi mener bør anerkendes på lige fod med rugbrød og røde mursten som grundpiller i samfundet, siger tilrettelæggerne.

Målsætningen med programmerne er at skabe et satirisk portræt af vores tilværelse, som underlig fyldt af absurd adfærd og institutioner accepteret på ryggraden. Og kaste en tiltrængt følgespot på det højtidelige, det overregulerede og alt det andet på civilisationens overdrev, som trænger til et los bag i.

Inspireret af Bjørn Lomborg

Programmerne vil desuden servere en satirisk ’Danmarks-krønike’ for seerne, som omhandler institutionernes betydning og historie. Tilrettelæggerne har haft fri adgang til DRs arkiver, og de betegner selv den producerede Danmarks-krønike, som inspireret af Bjørn Lomborgs forfatterskab. Hvordan det skal forstås, står endnu hen i det uvisse.

I første program er det Christiania som står for skud. ’Den halve sandhed’ udfører et hurtigt sandheds-tjek af vores egen lille Vatikanstat. En vaskeægte christianit eksporteres til Fyn, for at affyre et prøveskud på den normalisering regeringen har lagt i kammeret til fristaden.

’Den halve sandhed’ sendes første gang den 26. marts kl. 22.00 og de følgende syv uger.

Produceret af Angel Production for DR2

TV Presse

Pressemeddelelsen er offentliggjort 09.03.04 / 13.42

Nu har Christiania lagt grund til salget af diverse euforiserende stoffer i årevis. Nu gør redaktionen bag 'Den halve sandhed' gengæld, ved at uddele ikke-politisk korrekte varer som israelske appelsiner m.m. i fristaden.
Foto: Kirsten Ellebæk
FotoID:7831978