Dokumentar/ dansk
Danes for Bush
DR2  07.07.05 / 19.50

Danes for Bush - præsidentens danske drenge på kampagne i USA

I anledning af præsident Bushs besøg i Danmark 5. og 6. juli, viser DR2 en sammenklippet version af reportageserien om to unge danskere, som rejste fra Los Angeles til New York for at hjælpe præsident Bush med at blive genvalgt.

Danes for Bush er en slags politisk "road movie" om to unge danskeres rejse ind i hjertet af det republikanske parti.

De to unge danskere, Mads Cortzen, 32, og Jacob Boeschou, 31 udgør NGO-organisationen Danes for Bush's road-team. Fra august til september 2004 rejste de tværs over USA i en støttekampagne, der skulle sikre præsident Bush fire år mere i Det Hvide Hus.

Rejsen starter i Los Angeles og slutter i New York til det republikanske konvent. Under deres tur fra kyst til kyst, besøger de diverse lokale republikanske støtter, holder taler og uddeler kampagnemateriale i form af badges, balloner og foldere. Overalt hvor de kommer frem afleverer de den samme besked: "Vi er fra Danmark, og vi vil have jer til at stemme på præsident George W. Bush."

På forsiden af New York Times
Det bliver en rejse der bringer dem i kontakt med det republikanske såvel som det demokratiske partis vælgere i alle dets afskygninger. Under en hyggelig trailerpark barbecue fortæller en republikansk vietnamveteran om krigens rædsler; de får tilgivelse af en kristen prædikant, som også mener at have den endelige løsning på muslimernes terror-trussel; på Manhattan kører de limousine og drikker champagne med en republikansk politiker og havner på forsiden af The New York Times.

Freedom Fighter statuetter
Med sig i deres kampagne-autocamper har Mads Cortzen og Jacob Boeschou desuden en håndfuld "Freedom Fighter" statuetter. I løbet af kampagnen vil de overrække disse til fremtrædende amerikanere, der har bidraget væsentligt til den amerikanske livsstil - heriblandt en dommer fra Dallas, som bl.a. mener, at formålet med krig er at slå andre mennesker ihjel.

Skærpet interesse blandt unge
DR2s bud på en på en anderledes og provokerende reportage fra den seneste amerikanske valgkamp kommer helt ind under huden på det republikanske parti og dets vælgere og er på én gang underholdende og tankevækkende. Da serien blev vist første gang på DR2 i oktober 2004 kiggede lidt over 200.000 seere med, og serien var også medvirkende til at skærpe interessen for det udenrigspolitiske stof blandt de yngre seere i aldersgruppen 15-30 år.

Stor udenlandsk bevågenhed
Men reportageserien fik også markeret sig uden for tv-mediet. Således havde programmets titel knap 6000 hits fra hele verden på søgemaskinen Google. Programmet fik omtale i franske aviser, og især de tyske medier har brugt megen spalteplads og sendetid på programmet. På kampagnens hjemmeside (danesforbush.org) modtog man et stort antal e-mails fra folk, der følte sig kaldet til at give deres mening til kende om enten politiske emner eller programmets måde at lave politisk journalistik på.

TV Presse

Pressemeddelelsen er offentliggjort 22.06.05 / 14.58

De to unge danskere, Mads Cortzen, 32, og Jacob Boeschou, 31 udgør NGO-organisationen Danes for Bush's road-team. Fra august til september 2004 rejser de tværs over USA i en støttekampagne, der skal sikre præsident Bush fire år mere i Det Hvide Hus
Foto: Jakob Boeskov