Dokumentar/ dansk
Kejserinde Dagmars genbegravelse
DR1

DR markerer Kejserinde Dagmars genbegravelse i Rusland

Dagmar blev født som dansk prinsesse, men giftede sig ind i den russiske zarfamilie. Under revolutionen i landet flygtede hun til Danmark, hvor hun døde i 1928. Den 23.9. sendes hendes kiste til Rusland, hvor hun stedes til hvile ved siden af familien.

DR mindes den danske zarina med en række dokumentarudsendelser og radioprogrammer. DR1 sender bl.a. direkte lørdag den 23. september, hvor Kejserinde Dagmars kiste sendes af sted fra Roskilde Domkirke til Skt. Petersborg.

Både Dronning Margrethe og Prins Henrik samt efterkommere af Kejserinde Dagmar og repræsentanter fra det officielle Rusland og Danmark vil være til stede ved den historiske og stort anlagte mindehøjtidelighed.

Storhed og fald
Prinsesse Dagmar var datter af Christian IX og kun 19 år gammel i 1866, da hun giftede sig med den senere zar af Rusland, Alexander III.

Som zarina under navnet Maria Fjordorovna havde Dagmar et kærligt ægteskab med zaren, hvor hun iført prægtige smykker og rober, var det absolutte midtpunkt ved de mange selskaber i Skt. Petersborgs imponerende Vinterpalads.

Men idyllen varede ikke ved. Alexander III dør og Dagmar bliver øjenvidne til den blodige russiske revolution i 1917, som tvinger hende til at flygte fra hendes elskede Rusland. I første omgang nægter hun at forlade sit land, men da Bolsjevikkerne kommer til magten, bliver hun til sidst tvunget ud.

Tragedien vil ingen ende tage. Ikke alene må hun flygte fra sit land - hendes søn Nikolai, som når at blive den sidste russiske zar, bliver sammen med sin kone og fem børn myrdet. Til sin død i 1928 nægter Dagmar dog at tro på bulletinerne, om hendes søn, svigerdatter og børnebørns triste skæbner - hun insisterede på at leve i håbet.

DRs dækning
Både DRs tv-kanaler og radioens P2 dækker genbegravelsen. Derudover udgiver DR Multimedie den 15.11. også bogen ’Dagmars sidste rejse - en dansk kejserindes dramatiske historie’ af Ole Retsbo. Bogen fortæller Dagmars dramatiske historie - fra fødslen i 1847 frem til genbegravelsen.

TV
Søndag den 17.9. kl. 21.50 viser DR2 det danske dokumentarprogram ’Den danske kejserinde’, hvor Dagmars begivenhedsrige historie fortælles. I programmet møder vi også Nicolai Romanoff, som er en af Dagmars nulevende slægtninge. Han har igennem mange år kæmpet for at få flyttet Dagmars jordiske rester fra Roskilde til familiegravstedet i Skt. Petersborg.
Tilrettelæggelse Mads Baastrup.

Mandag den 18.9 kl. 20.30 på DR1 beretter Dronning Margrethe fra Fredensborg Slot om sin grand-grand tante Kejserinde Dagmars dramatiske og tragiske liv.
Tilrettelæggelse: Claus Letort

Torsdag den 21.9. kl. 14.20 genudsender DR1 mandagens program, hvor Dronning Margrethes beretter om Kejserinde Dagmar.

Senere torsdag kl. 20.00 vises ’Kærlighed og revolution’, fra den prisbelønnede dokumentarserie ’En kongelig familie’, som tidligere har været vist på DR1. Her fortæller Europas kongelige om prinsesse Dagmars turbulente liv.
Tilrettelæggelse: Anna Lerche og Marcus Mandal

Lørdag den 23.9. kl. 10.00 sender DR1 direkte fra Roskilde Domkirke, når Dronning Margrethe og Prins Henrik, Kejserinde Dagmars familie, russiske gejstlige og repræsentanter fra det officielle Rusland og Danmark sender kejserinde Dagmar hjem til Rusland ved en historisk og stort anlagt mindehøjtidelighed.

Senere om lørdagen kl. 19.10 sender DR1 et sammendrag af dagens mindehøjtidelighed fra Roskilde Domkirke.

Radioens P1
'Alle Tiders Historie' fortæller om den danske prinsesses dramatiske liv, som tog fart, da hun giftede sig ind i den russiske zarfamilie.
Vært: Adrian Hughes
Tilrettelæggelse: Dorthe Chakravarty

Radioens P2
Mandag den 25. kl. 19.33. Genbegravelsen af Kejserinde Dagmar - koncert med Skt. Petersborg Symfonikerne direkte fra Radiohusets Koncertsal.

Tjakovskij: Festouverture. Forspil til operaen Jolante.

Roberts arie fra operaen Jolante. Veletsky's arie fra operaen Spader Dame. Alexander Gergalov, baryton.

Lisa's arie fra operaen Spader Dame. Tina Kiberg, sopran.

Slutscenen fra operaen Eugen Onegin. Tina Kiberg, sopran.
Alexander Gergalov, baryton.

Ca. 20.45: Pause.

Programoversigt

Søndag den 17.9. DR2 kl. 21.50
Den danske kejserinde.

Mandag den 18.9. DR1 kl. 20.30
Dronning Margrethe fortæller kejserinde Dagmars historie.

Torsdag den 21.9. DR1 kl 14.20
Dronning Margrethe fortæller kejserinde Dagmars historie (genudsendelse).

Torsdag den 21.9. DR1 kl. 20.00
Kærlighed og revolution.

Lørdag den 23.9. DR1 kl. 10.00
Direkte: Kejserinde Dagmars genbegravelse.

Lørdag den 23.9. DR1 kl. 19.10
Kejserinde Dagmars genbegravelse  (sammendrag).

Søndag den 24.9. P1 kl. 9.07 og genudsendes kl. 1.40
Alle Tiders Historie

Mandag den 25.9. P2 kl. 19.33
Genbegravelsen af Kejserinde Dagmar - direkte fra Radiohusets Koncertsal med Skt. Petersborg Symfonikerne.

Tirsdag den 26.9. P1 kl. 14.45
Alle Tiders Historie (genudsendelse fra den 24.9.)

TV Presse

Pressemeddelelsen er offentliggjort 14.09.06 / 11.18

DR markerer genbegravelsen af kejserinde Dagmar med en række programmer og direkte transmission fra Roskilde Domkirke, hvor bl.a. Dronning Margrethe og Prins Henrik deltager i en mindehøjtidelighed
Foto: Frederiksborg Museet